zensky-magazin.sk
Pridať do: Obľúbených, Zoznamu, Facebooku, RSS

Zdravie »

7.2.2017 - Tuesday

Aj keď väčšina ľudí jakživ o tomto bambuckom masle nepočula, horúca novinka to nie je. Od pradávna sa v rovníkovej Afrike maslo používalo ako balzam na menšie popáleniny, pri reumatických ťažkostiach, bolestiach svalov ale aj …

Čítať celý článok »
Zdravie

Zdravie je to jediné čo máme, poďme sa o neho starať.

RECEPTY

Pochutnajte si na slovenskej, ale aj medzinárodnej kuchyni

VIP

Novinky a zaujímavosti zo sveta celebrít a šoubiznisu

Lifestyle

Novinky zo sveta životného štýlu

Fashion

Svet módy je plný zvratov, poďme sa na neho pozrieť bližšie

Home » Zdravie

Vo vyššom veku prichádza dehydratácia ľahšie

Článok napísal dňa 8.11.2013 - FridayŽiadny komentár

Dostatočný pitný režim je dôležitý v každom veku. Seniori, ktorí čelia značnému prirodzenému úbytku tekutín v organizme, sú na zmeny vodného hospodárenia v tele obzvlášť citliví, no predsa práve oni často piť zabúdajú. Dopĺňaniu vody je preto v tejto vekovej skupine potrebné venovať zvýšenú pozornosť.

Starší ľudia mávajú dodržiavanie správneho pitného režimu z rôznych dôvodov sťažené. Reflex smädu je totiž u seniorov, podobne ako u detí, znížený. Čím je človek starší, tým je smäd nižší a riziko dehydratácie preto vyššie. Jej následky pritom môžu byť pre starobou oslabené telo vážne. „Seniori sa aj menej potia a tým sa ľahšie prehrejú. Srdce a celý krvný obeh však už nie sú také silné a vo vyššom veku môže nedostatočné zavodnenie tela zahustením krvi spôsobiť napríklad embóliu či trombózu,“ varuje MUDr. Eva Beňová.

Odborníci uvádzajú aj mnoho prípadov z praxe, kedy lekári najmä u starších ľudí zasahujú pri poruchách vedomia, kolapsových stavoch, zmätenosti, či podozreniach z cievnej príhody, ukáže sa však, že na vine je obyčajná dehydratácia. Po zavodnení organizmu sú pacienti, našťastie, zväčša opäť v poriadku.

Seniori veľmi často pijú menej, než je potrebné. Môže za to spomenutý znížený pocit smädu a rokmi zakorenená mylná predstava, že napiť sa stačí až vtedy, keď smäd pocítia. Vo vyššom veku sa navyše môžu pridružiť i problémy s pamäťou či znížená mobilita, ktoré staršiemu človeku dôjsť si v pravidelných intervaloch po pohár vody bránia. Výnimkou nie je ani vedomé znižovanie príjmu tekutín s cieľom obmedziť návštevu toalety. Je to však chyba, ktorá môže mať pre starší organizmus nepríjemné následky.

„Potreba tekutín pre telo seniora zodpovedá potrebe bežného dospelého človeka, teda asi 2,5 litra denne pre muža a 2 litre denne pre ženu. Asi pätinu z tohto množstva pritom pri správnej výžive prijmeme zo stravy, najmä polievok, šťavnatej zeleniny a ovocia,“ hovorí lekárka.

Ako v každom veku, aj v starobe je najideálnejšou tekutinou pre telo čistá pramenitá voda bez bubliniek, na každodennú konzumáciu nižšie mineralizovaná. Seniori okrem toho zvyčajne potrebujú dopĺňať niektoré minerály, najmä vápnik, zinok, železo, či horčík. Popri doplnkoch výživy je možné tieto prvky získavať aj z vhodne zvolenej pramenitej vody.

Pre citlivé telo seniora je rovnako ako pre dieťa najväčšou istotou dojčenská voda. Známa Lucka je napríklad s celkovým obsahom rozpustených látok 365 mg/l ohľaduplná ku vekom menej výkonným obličkám, no zároveň dodáva staršiemu organizmu dôležité minerály v ľahko spracovateľnej forme i množstve. Navyše má priamo na obale odmerku, ktorá umožní dostatočný príjem tekutín aj opticky sledovať.

„Optimálne je príjem tekutín počas dňa rovnomerne rozložiť, skôr do menších dávok a častejšie. Príjem veľkého množstva tekutín naraz – a to aj v prípade, ak takto chceme vykompenzovať predošlý „výpadok“ – by mohol byť pre orgány staršieho človeka nebezpečne zaťažujúci. Odporúčam piť trochu viac ráno a dopoludňajších hodinách, kedy sa organizmus najviac očisťuje, na noc príjem tekutín zase mierne obmedziť,“radí na záver MUDr. Beňová.

 

Tags:

Nechaj komentár!

Pridajte svoj ​​komentár nižšie, alebo trackback z vašich vlastných stránok. Môžete si tiež Comments Feed RSS.

Držte sa témy. Žiadny spam.

Môžeš použiť tieto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Táto stránka podporuje Gravatar. Ak chcete získať svoj ​​vlastný celosvetovo uznávaný-avatar, zaregistrujte sa na Gravatar.